Attēls: atrasts internetā, google.lv
Sekojošajā Varavīksnes Kristus lūgšanā, kuru ir sastādījuši lesbiešu kristiešu autore Kītredža Čerija (Kittredge Cherry) un geju teologs Patriks S. Čens (Patrick S. Cheng), caur varavīksnes karoga krāsām tiek atsegtas tik dažādās Kristus citādības sejas.
Jūnijā, kas tiek atzīmēts kā Starptautiskais LGBT Praida mēnesis, visā pasaulē plīvo varavīksnes karogi. Varavīksnes ir arī nozīmīgs simbols daudzās reliģiskajās tradīcijās. Varavīksnes Kristus lūgšana pagodina LGBT kustības garīgās vērtības.
Lūgšanā saskaņoti ar varavīksnes karoga krāsām iekļauti septiņi Kristus citādības modeļi, kādus tos atsedz Patrika Čena (Patrick Cheng) grāmata "From Sin to Amazing Grace: Discovering the Queer Christ".
Progresīvie kristieši tic, ka homoseksualitāte nav grēks. [Bībeles] pētnieki bilst, ka Bībele nenosoda mīlošas viendzimuma attiecības. Tādējādi baznīcām būtu jāpieņem un jāapstiprina LGBT cilvēki. Varavīksnes Kristus lūgšana izaug no izpratnes par LGBT cilvēkiem kā dabisku Dieva radības daļu.
Foto: unsplash.com; Sharon Pittaway
Man ir ļoti skumji un depresīvi lasīt rakstus vai publikācijas, kuros pausta naidīga un ārkārtīgi netoleranta attieksme pret homoseksuāliem cilvēkiem un cilvēkiem, kuri pārstāv LGBT kopienu arī plašākā tās izpausmē. Es ar nepacietību gaidu iznākam jezuītu tēva, amerikāņu priestera Džeimsa Mārtina (James Martin, SJ) grāmatu par LGBT un kristietības (katolicisma) saskares punktiem un nepieciešamību pēc izpratnes šajā jautājumā kā par divvirzienu kustību. Kamēr grāmata vēl ir tipogrāfijas gaiteņos, jāatzīst, ka savā garīgā padomdevēja praksē nesen atkal man ir nācies saskarties ar LGBT un kristietības attiecību jautājumiem, tādējādi esmu spiests apcerēt un paust viedokli par Dieva neaptveramo un žēlsirdīgo mīlestību. Arī (un it īpaši) pret LGBT kopienu kā (JOPROJĀM!) vajātajiem, nesaprastajiem un marginalizētajiem ļaudīm.
Attēls: atrasts google.lv; attēlā: sv. Bernards un sv. Malahijs
Es pieļauju, ka daudziem ļaudīm, it īpaši - katoļiem un citiem konfesionāli domājošajiem, šķiet, ka Baznīca un draudze ir tāda kā kopiena, kurā nekad neielaužas nekas cilvēcīgs, kurā, ja kāds ir pasludināts par svēto, vairs nav iespējamas ne mazākās satricinājuma pēdas... Draugi, svētums ir cilvēcība. Svēts tu esi tad, kad esi cilvēks un tieši tāds, kādu Dievs tevi radījis, līdz galam. Tādi bija arī daudziem pazīstamais svētais Bernards no Klervo un viņa sirdsmīļotais, svētais Īrijas arhibīskaps Malahijs. Mīļie draugi, kristietībā un ne tikai, ir atrodamas vairāk viendzimuma attiecības nekā jūs varat iedomāties, pat ja atceraties tās vienas, kas minētas Bībelē - Dāvida un Jonatāna slavenais mīlasstāsts! Kristietība un kristīgā kultūra ir daudz vairāk queer (no angļu val. - iekļaujošs termins, kas sevī ietver ikvienu LGBT minoritāti) nekā pati Baznīca (ar šo es domāju institucionalizēto Baznīcu) to vēlas apzināties un pasludināt!
Foto: atrasts internetā, google.lv
Jā, varu sacīt pavisam droši, ka esmu kļuvis par tādu kā neformālu jezuītu, jo, kopš iepazinos ar jezuītu tēvu Džimu, kurš man kļuvis ne vien par draugu, bet arī izcilu garīgo tēvu, esmu atklājis daudzus izcilus jezuītu un ignāciskā garīguma aspektus. Diezgan intensīvi sekoju līdzi pāvesta Franciska gaitām, kā arī bieži lasu rakstus, kas tiek publicēti amerikāņu lielākajā iknedēļas katoļu žurnālā "America", kuru izdod Amerikas jezuīti. Pavisam nesen šī žurnāla galvenais redaktors, jezuītu tēvs Džeimss Mārtins tika ielūgts uz tikšanos ar LGBT kalpošanas kopienu "New Ways Ministry", kurā viņš uzstājās ar lekciju par LGBT un Katoļu baznīcas kopienu sadarbību. Šī lekcija tapa par ierakstu arī jau minētajā žurnālā "America" (angļu valodā). Kad iepazinos ar šīs lekcijas - uzrunas saturu, daži no tajā minētajiem aspektiem uzrunāja arī mani, tādēļ tapa arī šis ieraksts, kuram par pamatu un iedvesmas avotu ir kalpojusi šī lekcija.
Foto: atrasts internetā, google.lv; kolāža - Didzis Kukainis
Tomass Mērtons, ārkārtīgi stingrās trapistu regulas mūks, lai arī dzīvoja visnotaļ eremītisku dzīvi, nebija atdalīts no realitātes, no ikdienas cilvēku dzīves, viņu sāpēm, ciešanām un problēmjautājumiem. Mērtons (1915-1968), cīnītājs par cilvēktiesībām un mieru, kā arī viens no ietekmīgākajiem 20. gadsimta domātājiem, joprojām ir autoritāte un, caur savām domām un atziņām, arī skolotājs daudziem jo daudziem garīguma ceļu ejošajiem dzīves un personības integritātes kontemplatīvajiem meklētājiem arī 21. gadsimtā. Šī viedā dzīves un Dieva pazinēja atstātais garīgais mantojums, raksti, domas un izteikumi ir teicami piemēroti ikvienā gadsimtā, jo cilvēku problēmu un dzīves sarežģījumu loks jau savā fundamentālajā būtībā nemainās, tie ir dzīves lielie jautājumi, uz kuriem Mērtonam sniedzot savas atbildes, tās paliek aizvien noderīgas arī nākamībai. Šajā rakstā, kuram par pamatu ir ņemtas divas zinātniskas publikācijas (tās norādītas zem ieraksta), ielūkošos Mērtona ieskatos par cilvēka seksualitāti un tās integrālo aspektu kontemplatīvajā dzīvē, resp., aplūkošu atziņu par to, ka seksualitāte, šajā gadījumā - homoseksualitāte, nav vis kāds negatīvs personības aspekts, bet, gluži pretēji - iepazīstams un izdzīvojams dzīves svētku moments. Tiesa gan, šeit jāpiemin, ka arī šim personības aspektam ir jākalpo cilvēka briedumam un izaugsmei nevis egoistiskai pašapmierinātībai, līdz ar to šeit savīsies gan seksuālā orientācija, gan dzīves iepazīšana, gan brieduma formācija, kā arī, visbeidzot - homoseksuālās orientācijas kā dzīves lielās svētības apzināšanās un izdzīvošana.
Kolāža: Didzis Kukainis
Nevienu cilvēku nevar aizskart un ievainot pati institūcija, jo tai nav nedz sejas, nedz vārda. Sāpināt spēj tikai cilvēki, kuri nāk no šīm institūcijām un kas ir šo institūciju seja un vārds. Pretrunīgs ievads, vai ne? Tieši tādēļ šo rakstu, lai parādītu un izgaismotu šo atšķirību, kas ir ļoti būtiska mūsu ikviena attiecībās ar Jēzu un Dievu. It īpaši to kristiešu attiecībās, kuri 'neierakstās' tradicionālistu un fundamentālistu 'kastītēs', bet kas nav nedz mazāk mīļi un ne mazāk svēti Kungam, piemēram, tādi ir LGBT kopienu pārstāvoši kristieši un viņu draugi. Pārdomām par šo tēmu mani uzrunāja dažu amerikāņu LGBT kristiešus aizstāvošu blogu ieraksti, kuriem diezgan aktīvi sekoju.
Attēls: atrasts internetā, google.lv
Šīs manas refleksijas ir balstītas uz kādu rakstu, kuru man bija iespēja kārtīgi pārdomāt, kamēr strādāju. Šo autoru, kurš ir minēts arī virsrakstā, Kevinu [Garsiju] pamanīju pirmoreiz, tomēr viņa pārdomu teksts un virsraksts manī izraisīja aizdomāšanos. Vai tiešām cilvēkiem, kuri sastop LGBT kristiešus, pirmā doma un fokuss paliek pie tā, ka viņi ir LGBT? Vai kāds arī aizdomājas tālāk un nonāk pie secinājuma, ka LGBT kristieši vispirms ir KRISTIEŠI, kuri savā identitātes apziņā iekļauj arī LGBT prizmu un kas nebūt nav absolūti prioritāra šādā skatījumā? Būt kristietim, Jēzus sekotājam un būt LGBT - personas identitātes divas šķautnes, kas nebūt nav pretrunīgas, ja ļaujam savā sirdī mājot mūsu pašu ikviena individuālajai atbildei uz Jēzus jautājumu: "Ko jūs sakāt, kas Es esmu?"
Foto: Irene Hemelaar (Nīderlande)
Pēc Eiropraida dievkalpojuma iepazinos ar dažiem ļoti feiniem un ar ļoti atvērtu prātu un viedu sirdi apveltītiem ārzemju teologiem, par šo to parunājāmies, arī par manām teoloģijas studijām katoļu universitātē, arī par to, kā es mēģinu savienot savu atvērtību un citādā pieņemšanu ar katoliskās izglītības iegūšanu un tā tālāk. Kādā brīdī parunājos arī ar mūsu pašu teologu, Dr. Juri Cālīti, kurš man ieteica padziļinātāk papētīt un palasīt katoļu teologa, dominikāņa, arī priestera Džeimsa Alisona darbus. Alisons nav vienkārši viens no katoļu teologiem un priesteriem, bet viņš ir arī gejs, līdz ar to viņš LGBT (lesbiešu, geju, biseksuāļu un transpersonu) jautājumu ir izvirzījis par sava teologa darba prioritāti, lai pētītu, izzinātu un saprastu Bībeles, Dieva un šīs kopienas savstarpējās saiknes, ja tā varētu sacīt. Protams, tā kā es studēju katolisko teoloģiju, esmu atvērts arī LGBT iekļaujošai teoloģiskajai domai, tad nekas cits neatlika, kā sākt iedziļināties šajos jautājumos. Šajā rakstā dalīšos ar domām un atklāsmēm, kas man ir šķitušas sabiedrības domāšanai īpaši noderīgas, tās tad arī apskatīšu un mēģināšu skaidrot.
Foto: atrasts internetā, google.lv
Lai gan, protams, man zināms priekšstats par transpersonām ir, tomēr, jāatzīst, ne visai liels. Līdzšinējā savā konsultanta un padomdevēja darbībā galvenokārt esmu saskāries tikai ar pirmajiem trim burtiņiem abreviatūrā LGBT (saīsinājums no lesbietes, geji, biseksuāļi un transpersonas), tomēr vienmēr pienāk īstais brīdis, kad jāsāk domāt plašāk par kādu jautājumu. Tad nu tagad tāds laiks ir pienācis un nu esmu atvērts jauniem izaicinājumiem iepazīt transpersonu stāstus un viņu vecāku sajūtas, ceļu uz pieņemšanu un beznosacījuma mīlestības turpināšanos. Jo nekas jau pēc 'coming out' nemainās, ja nu vienīgi kāds laimīgāks, atvērtāks un ar mazāk kompleksiem cilvēks ir mūsu sabiedrībā uzradies... Pirmais un vislielākais bauslis vecākiem: turpiniet mīlēt, atbalstīt un pieņemt savus bērnus arī pēc viņu "iznākšanas no skapja" (angliski - coming out)!
Foto: Tartu Foruma logo, no personīgā arhīva
Šī bloga sadaļa tiek veidota un attīstīta, lai Latvijas kristieši, kas sevi identificē kā progresīvus, iekļaujošus un/vai LGBTIAQ+ kopienai piederīgos, varētu rast atbalstu savā kristīgajā dzīvē un garīgajā izaugsmē.
Ja kādam/-ai ir nepieciešama garīga palīdzība, ir vēlēšanās pēc sarunas vai pastorālas konsultācijas ar LGBTIAQ+ personas atbalstošu, iekļaujošu un pieņemošu, un progresīvu kristiešu garīdznieku, droši rakstiet man, izmantojot kontaktu sadaļā publicēto formu un vienosimies par ērtāko laiku sarunai.
Tuvākmīlestībā, mācītājs Didzis
LGBT kopiena "Nuntiare et Recreare" (krieviski)
New Ways Ministry: Bondings 2.0 (angliski)
European Forum of LGBT Christian Groups (angliski)
A place for LGBT spirituality and the arts (angliski)
Matthias Roberts - Leading conversations on faith and sexuality (angliski)
Faithfully LGBT by Eliel Cruz (angliski)