Džordžs Rodems "Tas ir van Gogs"
Attēlā: grāmatas vāka fragments
Van Goga slavenās "Saulespuķes" vai viņa pašportretu ar nogriezto ausi, šķiet, ka nakts vidū pamostoties, atpazīs, vai ne, draugi? Tomēr dižajam māksliniekam visa īsā mūža (viņš nodzīvoja tikai 37 gadus, dzīvi beidzot pašnāvībā) laikā kā nemanāma pavadone bieži līdzās bija manāma depresija un skumjas... Vai tas varētu būt no nelaimīgām mīlestībām un atraidījumiem, vai neizdevušamies teoloģijas studijām un viņa kā sludinātāja noraidījuma no baznīckungu puses? Varbūt. Jo van Gogs, audzis mācītāja ģimenē, bija ļoti reliģiozs un mēģināja dzīvot pēc Kristus tuvākmīlestības vēsts visā tās burtiskumā un tiešumā, kalpojot visnabadzīgākajiem un atdodot visu no sevis. Kā vēsta autors, mākslas vēsturnieks Džordžs Rodems:
Rūpes par likteņa pabērniem pavadīja van Gogu visu mūžu. [..] Vinsents bieži krita izmisumā un dzīve kļuva par īstu murgu. Šādas situācijas atkārtojās visu van Goga turpmāko dzīvi: relatīvas laimes periodi piepeši aprāvās, mākslinieku pārņēma nomāktība, un sākās dziļa emocionāla krīze, kad viņš noslēdzās un norobežojās no saviem tuviniekiem.
Attēlā: Vinsents van Gogs, "Kartupeļu ēdāji"; atrasts internetā, google.lv
Daudzās savās gleznās un gleznu skicēs Vinsents van Gogs pievērsās tieši nabadzīgo un trūkumcietēju sūrās dzīves attēlošanai. Viens no tādiem darbiem ir arī viņa "Kartupeļu ēdāji". Glezna tapusi 1885. gada pavasarī, laikā, kad van Gogs bija pamatīgi iedziļinājies krāsu teorijā un labprāt savas iegūtās zināšanas ielika savā topošajā darbā. Van Gogu fascinēja krāsu pētīšana audēju darbā, ievērojot, kā no dažādiem krāsainiem dzīpariem tie iegūst pelēko toni, bet kas nebūt neizskatījās nedzīvs, bet tieši pretēji - vitalitātes pārpilns. Tad nu šīs krāsu toņu studijas rezultātus varam ieraudzīt arī "Kartupeļu ēdājos", kur "tumšie laukumi iegūti, sajaucot dažādas krāsas, lai gleznai piešķirtu vitalitāti". Glezna ir veidota raupjiem triepieniem, ļaujot tajā dominēt vienkāršas zemnieku mājas gaisotnei, jo van Gogs neļāvās romantizēt un kaut kādā veidā idealizēt sūro un grūto lauku dzīves realitāti, jo viņš apzinājās un saprata, ka zemnieki smagi strādā, lai varētu galdā celt pieticīgas vakariņas. Van Gogs par saviem "Kartupeļu ēdājiem" sacījis:
Ja zemnieka attēls smaržo pēc speķa, dūmiem, tupeņu tvaikiem - labi - tas nav neveselīgi -, ja stallis smird pēc mēsliem - ļoti labi, tam jau stallis ir domāts.
Vinsents van Gogs "Saulespuķes" | "Pašportrets ar pārsieto ausi" |
Van Gogs savam brālim Teo reiz rakstījis:
Kaut gan bieži esmu ieslīdzis pašā nožēlas dzelmē, manī joprojām mājo arī rimts miers, tīra harmonija un mūzika.
Šīs grāmatu sērijas par dižajiem māksliniekiem noformējums patiesi ir pelnījis uzslavu. Mani aizvien no jauna nemitīgi uzrunā šie biezie kartona vāki, par tiem es nespēju vien beigt priecāties. Ļoti ceru, ka šī sērija neapsīks un nebeigsies vien ar dažiem modernajiem māksliniekiem, bet pievērsīsies arī renesanses laikmeta dižgariem Rafaēlam, Džoto, Mikelandželo, Bramantem un daudziem, daudziem citiem. Vispār nebūtu slikti, ja šajā sērijā "ievietotos" arī Latvijas mākslas dižgari, jo viņi arīdzan to ir pelnījuši - atrasties blakus pasaules mākslas vēstures grandiem... Paldies "Jāņa Rozes apgādam" par iespēju iepazīt šos darbus un par lielisko noformējumu!
Foto: no personīgā arhīva
Šīs sērijas mākslas grāmatas nu reiz patiesi ir tās, kuras iesaku dāvināt mākslas cienītājiem - tās nav sausas biogrāfijas, bet gan dziļas mākslas piepildītas, bagātīgi ilustrētas, detalizēti aprakstīti dažādi interesanti attiecīgā mākslinieka dzīves notikumi, kurus "sausā" veidā būtu bijis neinteresanti lasīt, bet šeit - bauda acīm un garam! Grāmatas noformējums tās padara patiesi mākslinieciskas un augstvērtīgas, šeit varam redzēt izcilu piemēru izcilas grāmatas noformējuma kvalitātes, satura un cenas samērīgumam.
Šobrīd šajā sērijā ir iznākuši divi darbi - šis par Vinsentu van Gogu un par Salvadoru Dalī.
Foto: no personīgā arhīva